Thursday, January 26, 2012

pangkat dan darjat...

salam semua...kali nie aku nak bercerita mengenai pangkat dan darjat...apa yang korang faham mengenai pangkat dan darjat? pangkat nie sebenarnya lebih kurang sama je ngan darjat tapi apa yang membezakannya ialah setiap orang boleh mendapat pangkat jika kita berusaha...contohnya keje...setiap orang akan diberi kenaikan pangkat jika berusaha...berbanding pula dengan darjat...tidak semua orang akan mendapatnya...kebiasaannya darjat ini ditujukan kepada golongan2 bangsawan...golongan diraja...dan erti kata lain golongan yang lebih tinggi kedudukan daripada rakyat biasa ataupun golongan bawahan...tapi apa yang wat aku heran ialah manusia yang ada darjat dan pangkat ini mudah menggunakan kuasa2 diorang tanpa menghiraukan apa kesan dan akibatnya kepada golongan bawahan..sebagai contoh...sebab gara2 kuasa seseorang itu lebih tinggi, dia sanggup menggunakan untuk kepentingan diri sendiri...dan akhirnya menyusahkan rakyat jelata..aku bukan nak mengata tapi lihatlah apa yang berlaku di dalam negara malaysia nie...aku pun dah x tau yang mana benar n yang mana salah...dua2 mengatakan benar...tapi mungkin juga salah...begitulah hakikat dunia yang sebenar ini..sume nak berlumba2 untuk meraih popularati dan keuntungan sehingga sanggup makan kawan sendiri...sebagai contoh kita boleh lihat artis kat dalam malaysia nie...tak payahlah aku nak sebut tapi tula pasal..sanggup fitnah memfitnah sesama sendiri asalkan diri sendiri selamat daripada tohmahan dan cacian orang ramai...ok lah...setakat ini sahaja celoteh aku...salam..........

0 comments:

Post a Comment