Thursday, April 5, 2012

sejarah total football

salam semua....sudah lama aku tidak menulis blog...mungkin keadaan mood aku yang tidak mengizinkan agaknya...kali nie aku nak bercerita mengenai sejarah total football...tergerak dihati aku untuk bercerita mengenai total football kerana salah satu pasukan bola yang aku minat menggunakan taktik ini untuk bermain bola..mungkin ramai diantara peminat bola yang sudah tahu mengenai taktik ini...kata diorang taktik ini agak membosankan kerana tidak seperti liga inggeris yang mempraktikkan corak menyerang sahaja...baiklah kali nie aku nak bercerita mengenai pengasasnya.. Total Football telah diperkenalkan   oleh Jack Reynolds, yang menjadi pengurus Ajax Amsterdam dari 1915-1925, 1928-1940 dan 1945-1947.




Secara benarnya , konsep asal Total Football ditunjukkan oleh Hungary pada tahun 1953 sewaktu perlawanan persahabatan menentang England. Di dalam perlawanan itu, England menggunakan Formasi Tradisional 4-4-2 yang tidak fleksibel. Hungary pula menggunakan taktik yang moden dengan pemain bertukar-tukar posisi di atas padang.
Kesannya, setiap pemain England ketika itu keliru tidak tahu mahu mengawal pemain yang mana satu kerana posisi setiap pemain Hungary tidak tetap di satu kawasan (pemain sebelah kiri boleh tiba-tiba ada di bahagian kanan padang, pemain tengah boleh jadi penyerang, penyerang jadi pemain tengah, full back bertindak seperti winger dsb). Selepas perlawanan itu England dan negara-negara lain mula mengkaji semula taktik dan strategi mereka.
Daripada banyak-banyak negara yang mengkaji itu, Belanda dan kelabnya Ajax Armtersdam adalah yang paling berjaya mengadaptasi dan seterusnya mengembangkan Total Football yang diperkenalkan Hungary . Ajax Armtersdam pernah menjadi kuasa eropah tetapi Belanda seringkali gagal di pentas dunia. Apapun, Belanda dan Ajax Armsterdam melahirkan seorang lagenda bernama Johan Cruyff yang berperanan mengembangkan Total Football ini ke Barcelona. Kini Barcelona menjadi kuasa besar bolasepak disebabkan perkembangan Total Football tersebut. Seterusnya Spain, yang ramai pemainnya bermain di kelab Barcelona juga menerima kesan positif daripanya hinggakan mereka menjadi juara dunia 2010 dengan gaya permainan yang cukup menarik (Total Football).
 

sekian ini sahaja apa yang nak aku sampaikan...sesungguhnya memang aku tertarik dengan taktik total football ini yang kini menjadi taktik yang sungguh berkesan digunakan oleh barcelona.. salam...


0 comments:

Post a Comment