Monday, February 13, 2012

kerja kerajaan dan swasta....mana lebih baik????

salam semua...kali nie aku ingin bercerita mengenai topik yang aku telah lama fikirkan. Kerja kerajaan dan swasta...mana lebih baik??? persoalan inilah yang menjadi aku serba salah.....tetapi apa yang menghairankan aku ialah kerja kerajaan ini bukanlah senang untuk mendapatkannya kerana rata2 orang yang memohon terdiri daripada orang yang mempunyai latar belakang akademik yang bagus sedangkan aku mempunyai latar berlakang akademik yang agak sederhana sahaja...sudah tentu orang yang pandai akan dipilih bekerja tetapi itu tidak mematahkan semangat aku untuk memohon kerja...aku cuba untuk memohon kerja di jabatan swasta...ada diantara permohonan aku dipanggil untuk ditemu duga...aku berasa sungguh gembira kerana aku merasakan bahawa ALLAH s.w.t masih sayangkan aku...namun aku tidak dapat menghadiri temu duga kerana aku masih terikat dengan belajar...bagi aku biarlah...at least aku dapat membuktikan sekurang2 nya aku masih layak lagi dan akademik aku boleh tahan jugalah nampaknya...apa yang aku dapat lihat ialah jabatan kerajaan dan swasta masing2 memerlukan pekerja yang serba kebolehan iatu mereka yang mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang berkaitan...ada juga bidang yang tidak memerlukan pengalaman yang lebih...tetapi apa yang ketara dapat aku lihat ialah kerja kerajaan ini kerja goyang kaki sahaja kerana kalau kita nak buat ...kita buat..kalau x nak x payah ...maaf kalau aku kata begitu tetapi itu yang aku faham mengenai kerja kerajaan...tentang swasta pula kerjanya memerlukan usaha yang lebih dari kerja kerajaan...sebab itu lah kerja kerajaan ada pencen manakala kerja swasta tidak ada pencen...itu yang memerlukan kita untuk berjimat cermat ketika kita dalam kesusahan...berbalik kepada cerita tadi...sekarang nie aku sudah menghampiri penamat kepada kursus ijazah aku...aku harap selepas ini aku dapat kerja yang bagus dan dapat meminang anak dara orang...he3...sekian........^_^



1 comments: